Egerben valahogy mindig magasabbak az aktuális üzemanyagárak Budapesthez és a többi vidéki városokhoz képest – panaszolták olvasóink. Íme az EGERhírek néhány információ-morzsája, amely talán segíthet az állítás alátámasztásában, vagy megcáfolásában.
Előtte azért gyorsan kijelentem: nem vagyok szakértő, elemző, de józan paraszti ésszel azért pár dolgot én is ki tudtam sakkozni. Ha csak a mai, azaz szerdai üzemanyagárakat vesszük górcső alá, akkor kijelenthető, hogy az “egri” gázolaj literenkénti ára viszonylag rendben van a budapestiekhez és vidékiekhez képest: 300 forint körül, vagy pár forinttal fölötte mozog (bár Budapesten, Miskolcon, Nyíregyházán, Debrecenben találtam néhány, 290 forint körüli árat is).
A benzin literenkénti áránál Egerben tényleg kilóg ma a lóláb: átlagosan jóval (akár 9-10 forinttal) magasabb városunk kútjainál, mint Budapesten és egyes vidéki városokban. Cégeket, márkákat szándékosan nem említek: míg Budapesten vagy Miskolcon például ritka a 320 forint feletti ár, Egerben azonban inkább ez a jellemző. A holtankoljak.hu mai adatai szerint kilenc egri-felnémeti kutunk közül ma hétnél 320 felett kell fizetnünk egy literért. Ha megnézzük az előbb említett honlap heti előrejelzését, a mai napig (január 27) a benzin átlag ára 313 forint maradt, míg a gázolaj átlagára 296 forint literenként.
Egri benzinkutasok név nélkül elmondták az EGERhíreknek: az üzemanyag aktuális ára a nyersolajáron kívül függ egyebek mellett az áfa- és a jövedéki adó levonástól, illetve a kis- és nagykereskedelmi árréstől is. Az is egy egyénenként eltér, hogy a töltőállomás drága, frekventált kiemelt helyen van-e (ez például növeli a költségeket), illetve az se mellékes, hogy nagy társasághoz tartozik-e, vagy kisebb vállalkozás működteti-e. Még egy díj van, ami emelheti a benzinárat: ez a Kőolaj Szénhidrogén Készletező Szövetségnek fizetendő tagi hozzájárulási díj, amit a töltőállomások üzemeltetői egy 90 napra elegendő biztonsági készlet tárolásáért fizetnek. “Informátoraink” szerint a kutak többsége nem önkényesen, saját kósza ötletei alapján állapítja meg az aktuális árat, hanem az alternatív beszerzés költségét figyeli.
Ehhez én már csak annyit tudnék hozzáfűzni: értem én hogy gőzgép, de mi hajtja?
Írta: Keller Richárd