A szokásos napi mennyiség többszörösét, tegnap 16 óráig csaknem 7500 darabot igényeltek az új típusú személyazonosító igazolványból, az e-kártyából. Az első ilyen okmányt nem sokkal a reggel nyolc órai nyitás után igényelték, délután kettőig pedig már ötezer kérelmet regisztráltak az országban. Mivel tegnap este 8-ig tartottak nyitva az okmányirodák, illetve kormányablakok, a végleges szám akár tízezer fölött is lehet.
A pontos hétfői számokat csak ma teszi közzé a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala.
– Ez egyértelmű roham, amelynek két oka lehet – magyarázta érdeklődésünkre Társi-Riczkó Mária szóvivő.
Egyrészt az emberek kíváncsiak, újdonság számukra az új, biometrikus kártya, másrészt nyilván sokan vannak olyanok, akik az elmúlt év utolsó hónapjaiban már nem hosszabbították meg a lejárt okmányaikat, hanem kivárták, amíg az új évben ingyen hozzájuthatnak az e-kártyához. A hivatal arra számít, hogy a következő néhány hétben még jelentős lesz az érdeklődés az új okmány iránt, és a szokásos napi háromezer körüli igénylésszám január végére állhat majd be. A szóvivő felhívta a figyelmet arra is, hogy a nagy érdeklődés ellenére tartani tudják a nyolcnapos ügyintézési határidőt (eddig 20 nap állt rendelkezésre a személyik elkészítésére – a szerk.). – Így az első igénylők a jövő héten már kézbe is vehetik új személyazonosító igazolványukat, „amelynek köszönhetően a jövőben kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket is” – írta közleményében a hivatal, hozzátéve, hogy az okmányirodai szakrendszerek és az ügyintézők jól bírták a terhelést.
Gyorsabb ügyintézés
– Az ingyen hozzáférhető új személyazonosító igazolvány egy sor, most még különálló okmány funkcióját átveszi. Például az adó- és a tajkártyáét is, bár ezeket nem vonják ki a forgalomból, az új okmány tartalmazni fogja e kártyák adatait is, jelentősen gyorsítva az ügyintézést. Ha valaki például kórházba megy, átadhatja a tajkártyát és a személyit, de választhatja azt is, hogy az új személyazonosítót használja, és egy – a bankkártyáknál is alkalmazotthoz hasonló – PIN kód megadásával „azonosítja magát”. Ezután a gyógyintézetben a kártyán lévő személyi adatokat és taj számot egyszerűen átemelik az ottani rendszerbe, azaz nem kell adatokat egyeztetni, és nem kerülnek rossz számok a kórházi adatbázisba – magyarázta korábban lapunknak a szóvivő. Az új okmány ugyanakkor nem váltja ki a vezetői engedélyt és a lakcímkártyát. Az útlevél sem lesz felesleges, csak helyettesíthető. Az e-kártyát ugyanis az útlevél biztonsági szintjére emelik, ezzel lehetővé válik, hogy valaki az új azonosítóval könnyebben áthaladjon a repterek, kikötők, pályaudvarok zsilipkapus beléptetőrendszerén. Az új okmány tárolhat ujjlenyomatot, ha ehhez az igénylő hozzájárul, és elektronikus aláírásra is alkalmas lesz. Azt egyelőre nem tudni, hogy az ujjlenyomat tárolásához hányan járultak hozzá az első nap, de az elektronikus aláírás lehetőségét minden harmadik igénylő kérte.
Csökken viszont az új személyazonosító okmány érvényességi ideje, méghozzá az eddigi 10 évről 6-ra. Sőt a 18 évesnél fiatalabbak eset esetében 3 évig lesz érvényes az e-kártya, 12 éves kor alatt pedig nem lehet ujjlenyomatot rögzíteni az adatokhoz.
Az új okmányt gyors tempóban vezette be a kormány a bürokráciacsökkentés jegyében, tesztidőszak azonban nem volt. A Belügyminisztérium tavasszal nyújtotta be törvényjavaslatát, és a több jogszabályt módosító törvényt júliusban már ki is hirdették. Az új kártyát a többségében a kormányhivatalok részeként működő okmányirodákban lehet igényelni.
Forrás: MNO